Du har rätt att bli lyssnade på och tagna på allvar. Varje assistans är unikt. Personen behovs och önskemål styr därmed utformningen av assistansuppdraget. Center4life Assistans arbetar för att brukarens synpunkter ska beaktas och de ska framgå av den personliga genomförandeplanen som beskriver assistansuppdragets genomförande.
Ytterst ansvarig i bolaget är Verksamhetsansvarig. Verksamhetsansvarig har ett helhetsansvar för att verksamheten bedrivs i enlighet med rådande lagar och förordningar samt håller en god kvalitet i enlighet med 6 § LSS.
Den operativa verksamheten leds av verksamhetschef. En verksamhetschef arbetar med en eller flera definierade kunder och har helhetsansvaret för assistansuppdraget. Verksamhetschefen har också det övergripande personalansvaret för de personliga assistenter som arbetar hos kund. Då bolaget anställer nya assistenter eller tar över assistenter i samband med att brukare byter bolag genomför en kompetensbedömning. Tillsammans med assistenten ses behovet över avseende den enskildes kompetens. Tillsammans tas vid behov fram en individuell kompetensutvecklingsplan och det planeras in olika kompetenshöjande insatser i form av kurser och utbildningar.
Det kan vara kurser på distans via webben eller fysiskt på plats under handledning. I kompetensutvecklingsplanen ingår kurser och utbildningar som assistansutföraren tillsammans med assistenten kommit fram till att det finns behov för att bättre kunna göra sitt jobb som personlig assistans. Bland annat blir alla assistenter utbilda i vad som gäller kring missförhållande och Lex Sarah mm. Mer info om LSS lagen och Lex Sarah finns på www.1177.se
Verksamhetschefen finns tillgänglig för kund och/eller företrädare samt vårdnadshavare under kontorstid antingen via telefon, e-post eller spontana och planerade möten. Mötena hålls antingen på bolagets kontor, i kunds hem eller på annan plats som beslutas i samråd mellan kund och/eller företrädare samt vårdnadshavare och verksamhetschef. Utanför kontorstid finns alltid verksamhetschef eller verksamhetsansvarig tillgänglig via bolagets jourtelefon. Jourtelefonen är öppen för telefonsamtal dygnet runt, året om. Jouren hanterar dels bemanningsfrågor, exempelvis vikarietillsättning, dels akuta krissituationer.
Bokslut och nyckeltal kan hittas på www.allabolag.se